NEJKOLOBEZKY.CZ

KOLOBĚŽKOVÝ SPECIALISTA

Jak se jezdí na koloběžce

Co je na tom složitého? Prostě stoupnete jednou nohou na stupátku a druhou se odrážíte. Nebo ne? Ale ano, v principu je to tak. Nicméně, my o tom víme ještě více.
Střídáte nohy? Nemůžeme nezačít nejobligátnějším dotazem, který velmi dobře znají všichni zkušení koloběžkáři. Ano, nohy se na koloběžce střídají. To ostatně zjistíte velmi brzy sami jakmile na koloběžku poprvé stoupnete a ujedete vzdálenost „delší než krátkou“. Možná to pro vás bude překvapující, ale zároveň si uvědomíte, že vás nebolí ta noha, kterou se odrážíte, nýbrž ta druhá – noha, na které stojíte. Důvod je jednoduchý. Protože stupátko je výš než povrch, po kterém jedete, děláte na stojné noze při odrážení neustále malé dřepy. A dřepování bolí více než „dupání“ druhou nohou do silnice.
Takže, abyste předešli zbytečnému vysílení jedné spodní končetiny, je třeba nohy na stupátku střídat. Po jaké době nebo po jakém počtu odrazů, to si časem zažijete víceméně intuitivně. Obecné doporučení říká, že při jízdě po rovině nebo do mírného stoupání, stačí nohy vyměnit po asi 6–10 odrazech. Jak se náklon vozovky zvyšuje, je třeba postupně počet odrazů na jedné noze snižovat až na čtyři, nejméně však tři „kopnutí“. Někteří závodníci při jízdě do extrémních stoupání střídají nohy i po dvou odrazech, v tom případě už ale musíte perfektně umět měnit nohy přeskokem. Přeskokem?
Jak střídat nohy? Dost dobře nejde odrážet se jednou nohou, pak zastavit, nohy vyměnit a jet dál. Střídat nohy tedy musíte za jízdy. To se zpočátku může zdát jako těžký úkon. Věřte tomu, že není, chce to jen trochu cviku. Existují v zásadě dva druhy střídání noh: výměnou na stupátku a již zmíněným přeskokem. Výměna noh na stupátku je jednodušší, tu vám určitě doporučujeme pro začátky koloběžkování. Než abychom to však složitě popisovali v textu, podívejte se na následující video.

Zatážky a brzdění na koloběžce

Střídat nohy bychom tedy uměli, pojďme si teď něco říci o jezdění do zatáček a brzdění na koloběžce. Je dobré vědět, že koloběžky se zadním kolem menším než předním mají tendenci při rychlém průjezdu zatáčky „ustřelovat“. Tedy ustřeluje zadní kolo – jde do smyku. Podotýkáme, že musíte jet opravdu velmi svižným tempem. Při „kochací“ rychlosti o nějakém ustřelování zadního kola nebudete mít ani potuchy.
Je ale dobré, když se hned od začátků jezdění na koloběžce naučíte i při tom kochání v zatáčkách zatěžovat zadní kolo. Později, až budete jezdit rychleji, se vám to bude jen hodit. Zvýšeným zatížením zadního kola totiž jeho tendenci ke smyku značně snížíte. Jak zadní kolo více zatížíte? Prostě na stupátku necháte nohu co nejvíce vzadu a hmotnost svého těla na tuto nohu přesunete. Jen malá poznámka: U koloběžek se stejně velkými koly jsou jízdní vlastnosti v zatáčkách z pohledu hrozby smyku lepší. Ale i majitelům takovýchto modelů doporučujeme naučit se v zatáčkách více zatěžovat zadní kolo. Tím nikdy nic neztratíte, naopak.
Při skutečně rychlém průjezdu zatáčkou se můžete ještě jistit vysunutou odraznou nohou. Foto Priblizovadla.cz

Při skutečně rychlém průjezdu zatáčkou se můžete ještě jistit vysunutou odraznou nohou. Foto Priblizovadla.cz

A brzdění? Co je na něm u koloběžek zvláštního? Předpokládejme, že máte koloběžku osazenou podle platných pravidel silničního provozu dvěma nezávisle fungujícími brzdami. Zde malá vsuvka: závodníci velmi často jezdí jen s přední brzdou. Zadní brzdu si kvůli odlehčení koloběžky prostě odmontují. Proč zadní a ne přední? Přední brzda má totiž vyšší účinek. To platí nejen u koloběžek, ale i u kol, motorek a třeba i u automobilů.
Takže budeme brzdit přední brzdou! Pozor, raději pomaleji… Zkušeným jezdcům toto nelze než schválit. U začátečníků však doporučujeme raději brzdit oběma brzdami současně. Brzdové páčky stiskněte zhruba stejnou intenzitou a nezapomeňte opět více zatížit zadní kolo. Prostě více natáhnete ruce a tělo posunete dozadu. Tím se vyhnete jednak uvedení zadního kola do smyku a druhak ještě větší nepříjemnosti, přeletění přes řídítka při necitlivém použití přední brzdy.

V čem jezdit na koloběžce

Existují v podstatě dva základní způsoby využití koloběžek. Civilní a sportovní. Civilním myslíme krátké, obvykle městské přejezdy, které se odehrávají víceméně po rovině nebo jen v mírně zvlněném terénu. V takových případech vám nic nebrání jezdit v běžném civilním oblečení.
Samozřejmě pokud hrozí sportovní výkon nezbytně doprovázený menším či větším propocením oděvu, je vhodnější podle toho také zvolit oblečení. Sportovních oděvů z funkčních materiálů je na trhu celá řada, v tomto ohledu nemá cenu dávat konkrétní doporučení. Jen snad jedna poznámka: Kalhoty volte raději přiléhavé nebo úzké. Příliš plandavé nohavice se mohou při odrážení na koloběžce zachytit například o brzdy, a to potom bývá nepříjemné.
Co se týče obuvi, pak platí to stejné jako u oděvu. Lodičky na jehlových podpatcích vám na koloběžku doporučit nemůžeme, ale odrazit se klidně můžete i v elegantních mokasínech nebo polobotkách. Mnohem lepší volbou jsou však samozřejmě sportovní, ideálně běžecké tenisky. Pro běžnou jízdu na koloběžce, neodehrává-li se tedy v opravdovém terénu, vůbec nevyužijete hrubou podrážku se vzorkem. Naopak platí, že lepší je tenká podrážka s nízkou patou bez vzorku nebo s jemným vzorkem.
Nemusíte se bát ani toho, že by vám boty na stupátku klouzaly. Většina koloběžek totiž má stupátko opatřené nějakou protiskluznou úpravou. A podrážky moderních sportovních a vycházkových bot nekloužou ani na stupátku bez protiskluzné úpravy. Naopak se v tomto případě mnohdy lépe střídají nohy.
A helmu navíc… Koloběžkáři jsou podle pravidel silničního provozu postaveni na úroveň cyklistů. Stejně jako oni mají tedy určitou povinnost jezdit v helmě. Zákon ji však ukládá pouze cyklistům/koloběžkářům do 18 let. Starší jezdci a koloběžkářky tedy mají právo výběru. Nosit helmu při jízdě na koloběžce nebo ne?
Nemáme pro vás jiné doporučení, než ano. Noste helmy za každých okolností. I sebezkušenější jezdec může mít prostě smůlu na technickou závadu, defekt, náhlé vběhnutí zvířete na silnici, o bezohledných účastnících provozu raději ani nemluvě. Je třeba si uvědomit, že nemáte vždy všechno ve svých rukou. Helma dokáže při kolizi významně snížit rozsah zranění, a mnohdy vám může i zachránit život.
Cyklistické helmy na e-shopu Cyklospeciality.cz