NEJKOLOBEZKY.CZ

KOLOBĚŽKOVÝ SPECIALISTA

Koloběžka a zdraví

Pojem koloběh vznikl spojením dvou slov: kolo a běh. A právě vůči cyklistice a běhu se vymezuje spousta pojednání o prospěšnosti koloběhu pro zdraví jezdce. My nebudeme originální – uděláme to stejně. Má to totiž logiku a dobře se to vysvětluje.

Koloběžka lepší kola

Proč by měla být jízda na koloběžce zdraví prospěšnější než cyklistika? Příslovečný pes je zakopán v sedle. Zatímco při jízdě na kole sedíte na sedle, na koloběžce stojíte. Ale to každý ví. Takže úplně nejjednodušeji: kromě toho, že sedlo dokáže pěkně tlačit do… však víte, přenáší se přes něj mnoho vibrací a nárazů do páteře jezdce. To není nic, co by utužovalo vaše zdraví. Na koloběžce stojíte, takže je tento problém eliminován tím, jak neustále mírně pružíte v kolenou.

Na kole se zatěžuje v zásadě jen spodní polovina těla. Lze říci, že jen nohy. Jízda na koloběžce je oproti tomu komplexní pohyb, při němž se zapojují nejen svaly dolních a horních končetin, ale také břišní a zádové svaly. Bude-li vám někdo tvrdit, že koloběžka je dobrá „na záda“, věřte mu. Jízda na koloběžce více zatěžuje bedra a zádové a krční svalstvo, posiluje také vzpřimovače páteře.

Menší zátěž než při běhu

Není žádným tajemstvím, že běh, zejména po tvrdém povrchu zatěžuje klouby a páteř. Při běhu přenášíte váhu celého těla, která se negativně projevuje při každém dopadu – kroku. Však proto také výrobci běžeckých bot neustále vymýšlejí sofistikovanější tlumicí podrážky. Na koloběžce? Tam při každém odrazu vždy minimálně polovinu hmotnosti (ale ve skutečnosti více) svého těla doslova vezete na stupátku. Máte-li problémy s klouby anebo třeba s nadváhou, představuje jízda na koloběžce mnohem šetrnější pohyb než běh.

A mimochodem, je mnohem snazší naučit se střídat nohy na stupátku než se dopracovat ke správnému běžeckému stylu, který co nejméně zatěžuje váš pohybový aparát.

Obecné zdravotní aspekty koloběhu

Vůči jízdním kolům a běhu jsme se vymezili, i když samozřejmě tyto sporty nijak nezatracujeme, pojďme se nakonec podívat ještě na obecné zdravotní aspekty jízdy koloběžce.

Běžně se uvádí, že jízda na koloběžce je zhruba třikrát fyzicky náročnější než jízda na kole. Bývá také přirovnáváno k aerobiku nebo rychlému běhu. Z toho je na první pohled jasné, že jízda na koloběžce účinně utužuje vaši kondici a samozřejmě pomáhá při hubnutí. Díky tomu, že ale méně zatěžujete kloubový aparát, doporučuje se jízda na koloběžce také jako doplněk k rehabilitaci či jako prevenci proti bolestem krční a bederní páteře.

Nohy při jízdě na koloběžce zapojují hlavně zadní stranu stehen (dvojhlavý sval stehenní), přední stranu stehen (postranní část čtyřhlavého svalu stehenního) a i velký sval hýžďový. Co to znamená? To už jste možná také někde četli: Jízda na koloběžce krásně tvaruje stehna a zadeček, dámy! Kromě toho se ale při jízdě výrazně zapojuje i trojhlavý sval lýtkový, a také dochází k příznivému prokrvení nohou, což působí preventivně proti křečovým žilám.

Jízda na koloběžce také zpevňuje svaly pánevního dna a je účinnou prevencí proti celulitidě. Vzhledem k tomu, že při jízdě na koloběžce býváme alespoň mírně sklonění, je umožněno snazší a hlubší dýchání při jízdě.

Vyberte si koloběžku na e-shopu Cyklospeciality.cz